بام کشور – مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در پاسخ به فشارهایی که برای واردات تراکتور و کمباین به کشور از سوی جهاد کشاورزی وجود دارد گفت: خیلی کم لطفی است که بگوییم تکنولوژی تراکتورسازی یا کمباین سازی مربوط به ۶۰ سال پیش است در حالی که این مجموعه واحدهای […]
بام کشور – مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در پاسخ به فشارهایی که برای واردات تراکتور و کمباین به کشور از سوی جهاد کشاورزی وجود دارد گفت: خیلی کم لطفی است که بگوییم تکنولوژی تراکتورسازی یا کمباین سازی مربوط به ۶۰ سال پیش است در حالی که این مجموعه واحدهای تحقیق و توسعه R&D؛ (Research and development)، مهندس و پژوهشی بسیار فعال دارند و حتی این اواخر کشور را از وابستگی به چندین محصول و تکنولوژی بی نیاز کرده اند.
به گزارش آژانس خبری بام کشور به نقل از روابط عمومی شرکت تراکتورسازی ایران، ابوذر جمشیدوند افزود: سمبه واردات را اینقدر سفت و محکم چسبیدن و دائما بر آن تاکید کردن و دم از واردات زدن، علاج کار نیست.
وی با اشاره به اینکه خیلی ها از واردات و مونتاژکاری تراکتور حتی با توان داخلی سازی کمتر به عنوان راهکار یاد می کنند تاکید کرد: مگر ما چنین واحدهای تولید در کشور نداریم این راه حل نیز آزمایش خود را پس داده و متاسفانه جواب نداده است.
انحصار و ممنوعیتی بر واردات تراکتور نداریم
جمشیدوند در تکمیل این موضوع اذعان داشت: تولید تراکتور در کشور نه تنها انحصاری نیست بلکه چندین تراکتورسازی در کشور داریم که با ۳۰ و حتی تا ۶۰ درصد توان داخلی مشغول به تولید و عرضه هستند اما چنان قیمت های بالایی دارند که نمی توانیم حریف فروش آنها به کشاورز شویم و تبدیل به معضلی به بخش ماشین آلات کشاورزی کشور شده است.
تولیدات تراکتورسازهای مونتاژ کار روی دست وزارت صمت مانده است
این مقام مسئول در حوزه صنعت کشور از فشارهایی که به انحای مختلف برای فروش تراکتورهای مونتاژکار ایجاد شده، خبر داد و گفت: هیچ کس حاضر به خرید این تراکتورها نیست و عملا این تراکتورهای تولیدی روی دست مانده چرا که یک رقیب خوب دارند که توان رقابتی بالایی دارد.
وی با اعلام اینکه علیرغم همه اقدامات پیشرفتی و توسعه ای صورت گرفته از سوی تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی کشور تعرفه واردات تراکتور عملاً صفر می باشد اضافه کرد: با همین تعرفه صفر حتی محصولات وارداتی توان رقابت با تولیدات تراکتورسازی را ندارد.
جمشیدوند از نگرانی خود برای اختصاص اعتبار ارزی برای واردات تراکتور سخن گفت و عنوان کرد: واهمه داریم که اگر ارز به این بخش اختصاص دهیم و مصرف کننده ای در کشور نداشته باشند، باید کلی تسهیلات و راهکارهای مشوقی پیدا کنیم تا بتوانیم برای این واردات مشتری پیدا کنیم.
قیمت رقابت پذیری، کیفیت و ظرفیت تولید ایده آل ماشین آلات کشاورزی و تراکتور در کشور
مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در تشریح ظرفیت های تولیدی ماشین آلات کشاورزی کشور و بخصوص تراکتور گفت: واقع بینانه باید بگوییم که حوزه صنعت ماشین آلات کشاورزی و تراکتور کشور بسیار خوب کار می کند ولی چرا نمی خواهیم قبول کنیم، نمی دانم؟ قیمت رقابت پذیر، کیفیت رقابت پذیر و ظرفیت تولید ایده آل است ولی باز اگر کسی بتواند روند بهتری از روندهای یاد شده را ارائه و در پیش گیرد حمایت و همراهی خواهیم کرد.
براساس وظیفه شرعی، قانونی، اخلاقی و سیاست کلی نظام، اولویت یک، تولید داخل است
وی در پایان موکدا تاکید کرد: براساس وظیفه شرعی، قانونی، اخلاقی و سیاست کلی نظام قائل به این هستیم که اولویت یک یک تولید داخل است و از این موضوع نیز عدول نخواهیم کرد مگر اینکه ایرادات منطقی بر تولید داخل از جمله قیمت بالا و غیره وارد باشد که ما نیز حتما در چنین مواقعی از واردات و سایر راهکارها حمایت خواهیم کرد.
https://bamekeshvar.ir/?p=5255
Friday, 26 September , 2025